Jag är uppvuxen utan för Malmö i Bunkeflostrand. Jag har gått på Ängslättsskolan, Linnéskolan och Malmö Borgarskola. Jag visste tidigt att jag ville bli lärare. Förutom att skolan var det bästa jag visste höll jag igång med många idrotter och dansade klassisk balett på Malmö Stadsteaters balettelevskola i många år.
När jag på gymnasiet läste psykologi (och hade en fantastisk lärare) visste jag direkt i vilket ämne jag ville undervisa. Direkt efter samhällslinjen på Malmö Borgarskola började jag läsa psykologi vid Lunds universitet. Det blev sedan ämneslärarprogrammet. Jag har varit gymnasielärare sedan 1994 och undervisat i samhällskunskap, religionskunskap, psykologi, arbetsmiljö, organisations- och ledarskap samt kommunikationsprocesser.
Som ny lärare arbetade jag många och långa timmar med att skapa ett undervisningsmaterial samt intressanta och spännande lektioner. Efter hand kom jag att lyfta blicken från ämnet och fundera mer på vad intentionerna i läroplan och ämnesplan egentligen innebär. Pedagogiska frågor, bedömnings- och betygsättningsfrågor fångar mitt engagemang än i dag.
År 2000 fick jag frågan om jag ville börja undervisa psykologi på det internationella programmet IB (Internationell Baccalaureate). Jag tackade gladeligen ja, men insåg inte att detta skulle bli mitt livs utmaning. IB programmet ger eleverna möjligheten att läsa endast sex ämnen på en mycket djup och avancerad nivå. All undervisning är på engelska (och jag som inte kunde så bra engelska!). Kursen är på 220 timmar under 2 år med mycket styrda mål, eftersom alla elever som går på programmet i hela världen skriver samma slutprov. När jag började fanns det ingen lärobok (och den digitala världen hade inte kommit så långt). Jag fick skapa mitt eget material från en rad olika källor för att ge eleverna vad kursplanen krävde.
2011 fick gymnasieskolan en ny läroplan och nya ämnesplaner. Ämnesplanen i psykologi förändrades radikalt och innehållet i kursen blev mer likt innehållet i IB-kursen. Idén att skriva en lärobok började formas i mitt huvud. Jag ville skriva en lärobok utifrån dagens psykologi, aktuella ämnen och ungdomars intressen.
2017 gav jag ut min första lärobok, ”Tankar, känslor och beteenden, psykologi 1” och redan 2018 kom ”Tankar, känslor och beteenden, psykologi 2a och 2b” . Ett omfattande, roligt och utvecklande arbete för mig.
Jag har lagt mycket tid på mitt arbete som lärare, vilket jag älskar och brinner för, men ett annat intresse har varit idrott och föreningsliv (inspiration från mina föräldrar som i hela sina liv engagerat sig i barn, ungdomar och träning). Därför var det inte konstigt att jag redan som 12-åring blev friidrottsledare för små barn under sommarens friidrottsskola i Klagshamn.
Redan som 14-åring blev jag ledare i gymnastik för flickor. Ett intresse som bara växte och växte. Jag har tränat åtskilliga barn och ungdomar, varit ordförande i en förening som växte från 100 medlemmar till 400, varit ordförande i gymnastikförbundets tekniska kommitté, organiserat och varit ansvarig för SM och NM tävlingar, varit internationell domare för att slutligen bli utbildare och författare till åtskilliga av gymnastikförbundets kurser och litteratur.
De senaste åren har jag satsat mer på mig själv. 2019 gick jag en KBT-terapeut utbildning och 2020 utbildade jag mig till yogainstruktör.
Sedan hösten 2020 driver jag en yogastudie i Svedala på Långgatan 21.