I 95 % av världens länder har skolorna varit stängda kortare eller längre perioder som en följd av pandemin. Per Engzell som är doktor i sociologi vid Stockholms universitet och Oxfords universitet i England påpekar att vi vet inget om hur detta har påverkat elevernas kunskaper.
Men i våras kom en möjlighet att undersöka elevernas kunskaper. I Nederländerna genomfördes diagnostiska prov för låg- och mellanstadieelever precis innan man stängde skolorna i åtta veckor. Forskarna kunde nu jämföra deras resultat före och efter nedstängningen och jämföra resultaten från tidigare år. Forskarna tittade även på syskonens resultat för att undersöka hur mycket hemmiljön spelade in.
Det visade sig att eleverna försämrade sitt resultat med 20%. Skolan var stängd i åtta veckor vilket motsvarade 20% av läsåret. Slutsatsen blev att de i princip inte lärde sig något under nedstängningen. Resultatet var sämst för de barn vars föräldrar inte hade gymnasieutbildning.
Studien har fått stor uppmärksamhet internationellt. Skolorna i Nederländerna har mycket resurser och de är ett av Europas mest uppkopplade länder. Skolorna var bara stängda i åtta veckor. Per Engzell menar att effekterna därför kan vara betydligt större i andra länder.