I en stor studie kom forskarna fram till att det INTE finns ett samband mellan tiden de spelade och psykisk ohälsa.
Studien gjordes på följande sätt:
Metod: enkätundersökning
Försökspersoner: 39.000 personer
Procedur: personerna spelade videospel (sju olika, bl.a. Anilmal Crossing, Gran Turismo Sport och Apex Legends) under sex veckor och svarade på frågor.
Unikt för studien var att istället för att spelarna förde en egen dagbok över sitt spelande som forskarna tar del av fick forskarna del av tiden som spelarna spelade via spelplattformen (vilket spelarna gav tillåtelse till).
Resultatet visade att det inte fanns något samband mellan hur mycket och länge försökspersonerna spelade spel. Forskarna fann ingen skillnad om de spelade ett mer lättsamt spel (Animal Crossing) eller ett mer tävlingsinriktat spel (Apex Legneds). Det fanns dock ett litet MEN, vilket var: under förutsättning att de kunde sluta spela när de ville. Det fanns en skillnad vad det gällde psykisk ohälsa om spelarna uttryckte att de ”måste spela” eller om de uttryckte att de ”älskade att spela”. De som uttryckte att de ”måste” mådde sämre.
Forskaren professor Andrew K. Przybylski menar att mer forskning måste göras. Denna studie studerade endast 39 000 spelare (av en billion) och sju olika spel (av mer än 3000 på bara Nintendo plattformen).
Originalstudie :
Kort version: https://www.ox.ac.uk/news/2022-07-27-gaming-does-not-appear-harmful-mental-health-unless-gamer-cant-stop-oxford-study
Vetenskaplig rapport: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.220411