I Corona-tider har vi fått läsa om fantastiska insatser på arbetsplatser med stort fokus på samarbete. Men säkerligen har många konflikter uppstått på grund av den stress vi utsätts för och att många har olika uppfattningar om pandemin. Experter ger ett antal råd på arbetsplatskonflikter och krishantering på arbetsplatser.
Sara Henrysson Eidvall (leg psykolog och specialist i arbets- och organisationspsykologi säger följande:
Sätt tydliga gemensamma mål
Avsätt tid för utvärdering
Ge alla utrymme att prat men undvik ältande
Använd inte ”blame-game”, människor har svårt för negativ kritik vid kriser
Acceptera att alla kan göra fel (även chefen)
Ha fokus framåt inte bakåt
Jacob Carlander (psykoterapeut) varnar för tre saker:
Utmattningssyndrom hos de som varit utsatta länge för stress
Sekundär traumatisering – att se andra vara utsatta för stress kan leda till att man blir cynisk eller uppgiven
Posttraumatiskt bitterhetsyndrom (PTED) – när viktiga värden kränkts kan ”kronisk bitterhet” uppstå i hos människor i en organisation.
För att undvika dessa syndrom ger Jakob Carlander följande råd:
Personal måste få sin ledighet och korta pauser
Skapa en atmosfär där tillkortakommande är accepterat och går att prata om
Ta tag i bitterhet – samtala
Undvik ältande
Var noggrann med information – ovisshet är inte bra
Återgå till normalläge så fort det går
Acceptera att relationer mellan olika personer på en arbetsplats är asymmetrisk
Thomas Jordan vid Göteborgs universitet har i många år arbetat med arbetsplatskonflikter och har följande råd att ge:
Avsätta tid för att kronologiskt analysera vad som hände vid en konflikt
Eftersträva öppenhet och tolerans
Vid oro lyssna på olika perspektiv
Vid starka känslor var tolerant så länge det inte går till personangrepp
Källa:
https://campaign.bbmbonnier.se/dagensmedicinartikel_fb#