En studie kring att visa film i skolan

Mycket av samtalen kring psykisk ohälsa de senaste åren har handlat om stigmatisering, d.v.s. att psykiskt sjuka riskerar att bli ”stämplade” eller ”märkta” på ett speciellt sätt utifrån sin sjukdom. Stigmatisering kan leda till människor inte söker hjälp eller blir diskriminerade. I en studie från april 2020 ville man undersöka i vilken utsträckning filmer kan leda till att man diskriminerar människor med psykisk ohälsa.

I studien fick 164 personer se två olika filmer. Antingen såg de filmen The Joker, där huvudrollsinnehavaren har en allvarlig psykisk störning och begår våldshandlingar, eller Terminater -Dark Fate (en actionfilm). Försökspersonerna fick före biobesöket fylla i en beprövad test (Prejudice Toward People with Mental Illness), som består av 28 olika frågor som fylls i utifrån en skala och mäter i vilken utsträckning man diskriminerar människor med psykisk ohälsa. Efter att de sett respektive film fick de återigen fylla i testen.

Forskarna såg ingen skillnad i hur man diskriminerade människor med psykisk ohälsa utifrån ålder och kön. De som hade egen erfarenhet av psykisk ohälsa diskriminerade människor med psykisk ohälsa mindre än de som inte hade någon erfarenhet. Forskarna såg också en skillnad i hur mycket synen på psykisk ohälsa förändrades utifrån vilken film man hade sett.

De personer (84 st) som såg The Joker ökade sin diskriminering av människor med psykisk ohälsa efter att ha sett filmen medan de såg som The Terminator minskade sin diskriminering.

Studien visar alltså att vi påverkas av massmedia och att när filmer handlar om psykisk ohälsa kan filmen öka stigmatiseringen och därmed diskrimineringen av människor med psykisk ohälsa.

Njut av filmer, men för vad de är, oftast en fiktion av verkligheten.

Vill du veta mer:

Källor:

Originalstudie: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2764842?utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=042420

Bra filmer att visa i skolan -

Varför APA inte tycker att psykologilärare ska visa spelfilmer