Skolverket – läroboken "Tankar, känslor och beteenden" – Emma Frans cirkeln sluts

Idag fick jag en bekräftelse och cirkeln slöts. Jag gör en av skolverkets moduler ”Läsa och skriva text av vetenskaplig karaktär”, som fortbildning. Texten handlar om:

” …hur man via läsning, samtal och aktivt skrivande kan få syn på andras syften och frågeställningar och hur elever kan träna på att abstrahera ett innehåll genom att sammanfatta och tematisera. Genom ett strategiskt arbete med detta kan således eleven, inför gymnasiearbetet och andra typer av vetenskapligt skrivande, förstå hur man formulerar syften och frågeställningar, hur man sammanfattar och hur man granskar egna och andras resultat.”

Perfekt! Som hand in handske med intentionerna i ”Tankar, känslor och beteenden” framförallt boken för kurs 2a och 2b. I lärarmaterialet finns åtskilliga länkar till olika vetenskapliga texter där eleverna ska arbeta med just syfte, frågeställningar och innehåll.

När jag skrev ”Tankar, känslor och beteenden” 1 och 2a, 2b var det viktigt för mig att ge eleverna strategier för att kunna värdera (kunskapskrav i psykologikurserna). Jag utvecklade ett antal frågor för att hjälpa eleverna att värdera studier, teorier och hela perspektiv. Jag läste senare boken ”Larmrapporten” av Emma Frans, efter att ha lyssnat på en föreläsning med hennE.

Modultexten från Skolverket gör en rekommendation: ” Inspiration till att diskutera vetenskapliga fakta och fejkade påståenden kan också sökas i böcker och artiklar av Emma Frans, till exempel i hennes bok Larmrapporten (2017).”

 

Cirkeln är sluten!


Varför jag inte visar spelfilmer i min undervisning