Varför jag inte visar spelfilmer i min undervisning

Många lärare (kanske framförallt i ämnet psykologi) vill ha hjälp med att hitta spelfilmer att använda i sin undervisning. Jag anser att vi lärare inte ska använda filmer i vår undervisning. Anledningarna är många:

  • Spelfilmerna stämmer inte med verkligheten

  • Spelfilmerna förstärker fördomar vi har om psykisk ohälsa

  • Spelfilmerna förstärker fördomar vi har om psykiatriker och psykologer

  • Kurserna i psykologi är korta och det är svårt att hinna med som det är.

  • Enligt kunskapskriterierna ska vi inte tillämpa eller analysera, vilket oftast är vad eleverna får i uppgift.

Använd istället spännande forskning i din undervisning. Eleverna kan redogöra och värdera studier (vilket följer våra kunskapskrav) och därmed lär de sig kritiskt tänkande.


Varför APA inte tycker att psykologilärare ska visa spelfilmer

Skolverket – läroboken "Tankar, känslor och beteenden" – Emma Frans cirkeln sluts