Lyssnar du på musik när du ska vara kreativ? Kanske ska du sluta med det visar ny studie från Gävle universitet i samarbete med universitetet i Lancaster. John Mash är miljöpsykologiforskare vid Gävle universitet och menar att hans studie visar att det är en myt att vi blir mer kreativa om vi lyssnar på musik. Det verkar snarare som att musiken har motsatt effekt på vår kreativitet.
Studien genomfördes med hjälp av tre olika experiment. De tre experimenten hade olika oberoende variabler, som innebar att försökspersonerna fick lyssna på olika sorters bakgrundsmusik:
Utländsk musik med okänd text (30 studenter, kvinnor och män, medelålder 22)
Instrumentell musik (18 vuxna, män och kvinnor, medelålder 25)
Musik med text de kände igen. De testade även försökspersonerna känsloläge. (36 vuxna, män och kvinnor, medelålder 24)
En kontrollgrupp som genomförde testen utan musik
Alla grupperna fick göra en kreativ uppgift som oftast används för att mäta kreativitet nämligen CRAT – Compound Remote Associate Tasks. Uppgiften går ut på att lösa verbala problem som kräver en kreativ slutledningsförmåga.
Resultatet visade att i alla vid alla tre typerna av bakgrundsmusik försämrades den kreativa förmågan jämfört med kontrollgruppen som genomförde uppgiften utan bakgrundsmusik. Kreativiteten försämrades mellan 4–10%. I den tredje försöksgruppen hade det ingen betydelse om musiken upplevdes skapa positivt känsloläge eller inte.
John Mash menar att musiken innehåller mycket information som hjärnan ska bearbeta, vilket påverkar och stör korttidsminne, vilket medför att den verbala förmågan och därmed kreativiteten påverkas negativt. John Mash menar att all musik påverkar korttidsminnet men i vilken utsträckning detta försämrar resultatet på en viss uppgift beror på uppgiften. Om man t.ex. flytta på saker för att visa sin kreativitet kan musiken förbättra resultatet på uppgiften.
Där emot är John Mash förvånad över att inte 20 års forskning har fått större genomslag inom skolans värld. Att lyssna på musik där de sjunger på svenska är mycket störande när du läser en text på svenska (funkar lite bättre om musiktexten är på ett annat språk). För matematik eller att memorera en ordningsföljd är musik med många ändringar mycket störande och popmusik helt uteslutande. Tystnad är bäst för dessa uppgifter eller eventuellt klassisk musik med få ändringar i sig.
John Mash hoppas att denna forskning ska nå lärare och elever eftersom det är direkt skadligt för inlärningen med radio eller musik på i bakgrunden.
Är du lärare? Dags att förbjuda hörlurar och bakgrundsmusik på dina lektioner.
Källa:
https://skolvarlden.se/artiklar/forskare-musiklyssning-till-laxorna-skadar-studierna
Sammanfattning Gälve universitet
https://www.hig.se/Ext/Sv/Arkiv/Externa-nyheter/2021-03-01-Att-plugga-till-musik-forsamrar-kreativiteten-vasentligt.html
Originalstudie:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/acp.3532
Är du lärare i psykologi:
Studien kan ingå i psykologi 1 där det ingår att ta upp hur informationsprocesser fungerar. I psykologi 2b miljöpsykologi vara ett område att ta upp med elever och där har denna studie också en plats.