En stor fråga i skolans värld är om prov i skolans värld ska ske digitalt eller med papper och penna. De senaste åren har både nationella och internationella läsförståelseprov ooch andra prov digitaliserats. Detta trots att det inte finns så många studier som ger vid handen om det innebär någon skillnad att göra prov digitalt eller med papper.
I en metaanalys gjord 2018 av Pablo Delgado m.fl. tittade man på studier gjorda mellan 2000-2017. Samtliga studier hade undersökt och jämfört att läsa en text på papper med att läsa en text digitalt. Metaanalysen innehåll både studier där försökspersonerna hade blivit utsatta för både variablerna d.v.s. att läsa digitalt och på papper (16 studier) och blivit utsatta för enbart den ena av de båda (38 studier). Sammanlagt gav det metaanalysen 171 055 stycken försökspersoner.
Metaanlysen kom fram till att alla studierna visade att det var bättre att läsa på papper än läsa digitalt. Tre signifikanta resultat var att:
När läsningen var tidsbegränsad var det bättre att läsa på papper. När det inte fanns någon tidsbegränsning var skillnaden inte lika stor mellan att läsa på papper eller digitalt.
Det var bättre att läsa på papper både när texten var informativ, berättande eller både och. Men när texten var enbart berättande var det ingen signifikant skillnad mellan att läsa på papper eller digitalt.
De studier som var publicerade mer nyligen visade i högre grad att det var bättre att läsa på papper
Forskarna fann ingen skillnad utifrån försökspersonernas ålder, utbildningsnivå, längden på texten som skulle läsas, hur förståelsen av textens innehåll mättes eller om försökspersonerna fick leta i texten när de skulle svara på frågor.
I Norge har ett nationellt prov i läsning digitaliserats och i samband med detta beslöt en grupp forskare att undersöka om det fanns någon skillnad om elever gjorde ett läsprov digitalt eller på papper. Studien genomfördes 2015 och publicerades 2020. Forskarna Hildegunn Støle, Anne Mangen och Knut Schwippert hypotes formulerades utifrån ovanstående resultat i metanalysen. Deras huvudhypotes var således:
Det finns en avsevärd skillnad i att läsa på papper eller digitalt
Med tre delhypoteser:
Barn förstår bättre när de läser på papper än på skärm
Studiesvaga barn kommer ett få kämpa mer när prov genomförs digitalt än med papper
Pojkar motiveras av att lösa uppgifter digitalt och skulle därför prestera bättre digitalt än på papper vad det gäller en läsförståelse uppgift.
Forskarna arbetade med 25 olika läsförståelseuppgifter som de testade digitalt för att slutligen komma fram till 10 texter som fungerade väl att genomföra digitalt. Nästan 1500 elever fick de 10 texterna digitalt (endast på dator) och på papper. Lärarna fungerade var väl insatta i nationella provs genomförande fungerade som instruktörer under testen, som både digitalt och med papper varade i 90 minuter.
Urvalet av skolor genomfördes av det norska Utdanningsdirektoratet och skolorna fanns både i storstad och på landsbygden. Halva klasser började med första testen digitalt och andra halvorna med papper och penna. Näst följande vecka gjorde de den andra testen och de som började med papper och penna fick då börja med den digitala. När forskarna hade tagit bort testresultat där eleverna inte hade medverkat båda gånger eller där tekniken strulat återstod 1139 elever.
Resultatet visade att 599 elever gjorde de båda testen (digitalt och med papper) lika bra. Nästan 1/3 av eleverna gjorde sämre ifrån sig på det digitala testet, medan endast 13,6 % gjorde bättre ifrån sig på det digitala testet. Det visade sig att det var de starkare och medel starkare eleverna som gjorde sämre ifrån sig på den digitala testen (i motsatt till forskarnas tredje delhypotes). Forskarna fann inte heller att pojkar presterade bättre på det digitala testet. Däremot framkom det att flickor, som ofta är starka läsare förlorade mest på det digitala provet.
Studien visade alltså att eleverna förstod mindre av vad de läste digitalt än vad de läste på papper. Detta tror forskarna berodde på att när man läser digitalt måste man scrolla mycket, vilket leder till sämre koncentration. Dessutom tror forskarna att eleverna hade sämre lässtrategier när de läste texterna digitalt i jämförelse med när de läste på papper.
Forskarnas råd till lärare:
Om eleverna ska lära sig – använd papper
Eleverna måste lära sig lässtrategier när de läser digitala texter.
Källor:
Meta-analysen 2018:
https://www.uv.es/lasalgon/papers/Delgado%202018%20dont%20throw%20away%20your%20printed%20books.pdf
Sammanfattning specialpedagogiska skolmyndigheten
Originalstudien:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131520300610?via%3Dihub