POW (14:1) Lektionsanteckningar med dator kanske inte är så fel i alla fall (British Psychology Society, 23 mars, 2021)

2014 gjorde Pam Mueller och Daniel Oppenheimer en studie som visade att det var bättre att skriva anteckningar under lektioner med penna och papper än på datorn. Studien har mer än 1000 gånger citerats i andra liknande studier.

2021 gjorde Heather Urry med flera en replikering av studien och en liten metaanalys kring att skriva med penna eller med dator under lektioner. Heather Urrys slutsats blev inte den samma som originalet.

I studien från 2021 hade forskarna 142 universitetsstudenter som fick titta på fem olika TEDtalks som var ca 15 minuter långa. 72 av studenterna fick göra anteckningar på sin dator och 68 stycken gjorde anteckningar med penna och papper. Efteråt fick de en uppgift att göra under 30 minuter så att de inte skulle kunna repetera innehållet från de olika TEDtalksen.  Sedan fick de besvara frågor på begrepp och innehåll från TEDtalksen.

När forskarna analyserade svaren fann de (precis som originalstudien) att de som antecknade på datorn antecknade mer och mer exakt som innehållet. De fann också (även detta i likhet med orginalstudien) att de båda grupperna kom ihåg lika mycket fakta från TEDtalksen. Däremot så fann de inte någon skillnad i hur många begrepp de kom ihåg. Mueller och Oppenheimer kom fram till att de som skrev med penna kom ihåg begreppen bättre.

I metanalysen fokuserade forskarna på åtta olika studier (deras egen och två av Mueller och Oppenheims var med – så den är liten för att vara en metaanalys). De fann ingen skillnad mellan att skriva med papper och penna i jämförelse att anteckna med dator.

Heather Urry påtalar i sin studie att det finns skillnader mellan hennes studie och Mueller och Oppenheimers (trots att de försökte genomföra dem så likvärdigt som möjligt). Dessa skillnader kan ha påverkat resultatet. I Urrys studie var det fler försökspersoner som sa att de vanligtvis skrev med penna än i Muellers och Oppenheims. Muellers och Oppemheims studie genomfördes i klassrum där de såg TEDtalken med hjälp av en projektor. 80 av försökspersonerna i Urrays studie såg TEDtalken på sina egna laptops och inte i klassrum. De sa att de blev okoncentrerade.

Vidare menar Urray att ta anteckningar från en 15 minuter lång TEDtalk inte är detsamma som att ta anteckningar vid en lektion med en lärare som undervisar. Att endast ha 30 minuter mellan anteckningstillfället och frågorna är inte heller en vanlig undervisnings- och bedömningsmetod.

Urray hoppas att framtida studie kommer att genomföras med större likhet med vanlig klassrumsundervisning och även med nyare anteckningsverktyg och att hänsyn tas till vad studenterna själva föredrar och använder.

Källor: https://digest.bps.org.uk/2021/03/23/taking-lecture-notes-on-a-laptop-might-not-be-that-bad-after-all/?fbclid=IwAR289_9I3U-BkE0CtgyUaDFlsHF6U5OFCkGB7FxKNMH-_KC5uQBFD1S6kW4

Originalstudien: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797620965541

Är du lärare i psykologi:

Studien är utmärkt att använda för att lära sig värdera olika studier och diskutera hur man antecknar på lektionerna.

 

POW (15:1) Avhandling om elevers gymnasieval (30 mars, 2021)

POW (13:1) Normbrytande beteende i olika länder (SvD, 20 mars, 2021)