Du har säkert många gånger varit med om att du kommit till en speciell plats, känt en speciell lukt, hört en speciell sång och plötsligt kommer mängder med minnen tillbaks till dig. Forskare i psykologi har naturligtvis studerat detta fenomen.
Det hela började med John B Watson (”upphovsman” till Behaviorismen i USA på 1930-talet, mest känd för sitt experiment med ”Lille Albert” som lärde sig bli rädd för djur med päls och generaliserade till alla med skägg). Watson lärde även möss att hitta i en labyrint. Men när han flyttade labyrinten till en annan del av forskningsrummet hittade mössen inte lika bra längre.
Alan Baddeley (”pappa” till modellen över vårt arbetsminne, The Working Memory Model) genomförde ett mycket märkligt experiment (1975) för att vissa att vårt minne är beroende av var någonstans vi lär oss och var vi ska komma ihåg. Han lät 18 dykare lära sig olika listor med ord (varje lista bestod av 38 ord som de fick höra två gånger) på land och i havet. De fick sedan komma ihåg orden efter 24 timmar på land och i havet. Dykarna kom ihåg 50 % fler ord när de hade lärt sig orden på land och skulle komma ihåg orden på land än när de lärt sig orden på land och skulle komma ihåg dem i havet och vice versa. (https://msu.edu/course/psy/101/snapshot.afs/altmann/GoddenBaddeley75.pdf)
Steven Smith flyttade in experimenten till skolans miljö. Han har gjort åtskilliga experiment för att vissa hur återkallandet av det vi lärt oss påverkas av rummet vi lärt oss materialet i (bl. a. https://link.springer.com/article/10.3758/BF03197465) 1979 lät han 120 studenter lära sig ett material i en skolsal och sedan komma ihåg materialet i en annan miljö med lite olika instruktioner. När han bara bad studenterna att komma ihåg materialet gick det sämst. När han bad studenterna att komma ihåg materialet och samtidigt tänka på rummet där de lärt sig materialet gick det bättre. När inlärningsrummet var svårt att komma ihåg gick det inte heller så bra. (https://psycnet.apa.org/record/1981-09628-001
(Kommer då att tänka på en del klassrum, framför allt i grundskolan med så mycket information på tavlan och väggarna att det blir svårt för eleverna att veta vad som är nytt, vad de ska uppmärksamma och vad som ska läras. Läs gärna följande tips från en Malin Valsö vad det gäller elevers lärmiljö: https://skolvarlden.se/artiklar/sa-paverkas-skolan-av-den-fysiska-larmiljon. Valsö varnar bl. a. för att för mycket visuellt brus påverkar barns inlärning).
Forskare vid bl.a. Lunds universitet har visat att det dock finns begränsningar i att minnet och lärandet är beroende av platsen. Om platsen är en väldigt ”känd” plats så minskar istället effekten. Det betyder att om en student alltid läser till prov på samma plats i hemmet kommer inte återkallandet av platsen att hjälpa till att återkalla kunskapen på provet i skolan. (https://portal.research.lu.se/portal/sv/publications/benefits-and-costs-of-context-reinstatement-in-episodic-memory(a38cb03c-7947-414d-b155-413c5fc9e911).html)
Att vårt minne kan förbättras om vi återvänder till platsen där minnet utspelades sig används naturligtvis inom rättsväsendet. Både brottsoffer, vittnen och brottslingar ”vallas” på brottsplatsen för att bättre minnas vad som hände. Inom detta område finns andra faror och begränsningar. Falska minnen kan skapas genom t.ex. ledande frågor och att man har tagit del av information som påverkar minnesbilden.
Det bör dock påpekas att rumseffekten är en faktor av många, som påverkar vårt minne och vår inlärning. När vi ska komma ihåg fakta är det bl. a. viktigt hur frågorna ställs, vilka bilder som skapas, tidigare kunskap, meningsfullhet, relation till egna erfarenheter och hur mycket man har diskuterat ämnet.
Det kan också vara bra att fundera på i vilka sammanhang som jag ska använda det jag håller på att lära mig. Mycket av det du lär dig ska du kunna plocka fram oavsett var du befinner dig. Därför kan det vara bra att lära sig saker och ting i många olika miljöer, så att minnet inte blir beroende av rumseffekten.
Källa:
https://www.svd.se/rumseffekten-pa-larande-overraskande-stor