Det finns ett behov av att förbättra sex- och samlevnadsundervisningen i skolan. Anledningarna är bland annat:
Ungdomsmottagningar berättar om unga kvinnor med skador i underlivet efter hård sex.
Det finns en koppling mellan psykisk ohälsa hos unga och problem relaterade till sexualitet.
Riksdagen har därför beslutat att alla lärarutbildningar ska innehålla undervisning i sex och relationer.
Brian Unis (doktorand på Karlstad universitet) har gjort en studie kring unga människor och sexuell hälsa. Unis studie hade ett par olika syften:
Undersöka övergången mellan att vara ungdom till att bli ung vuxen vad det gäller:
Sexuella beteenden
Uppfattningar om sex
Sexuella relationer
Uppfattningen av sex- och samlevnadsundervisning
Behov av kunskap och stöd relaterat till sexualitet
2. Hälsopersonal syn på att förebygga sexuell hälsa och att samverka kring frågpr vad det gäller tonåringars sexuella hälsa.
Unis använde både kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder. 139 tonåringar från två olika gymnasieskolor (16–18 år) svarade på en enkät. 32 tonåringar (18–19 år) var med i en fokusgruppintervju. Dessa tonåringar gick alla i årskurs 3 och kunde relatera till undervisningen de haft i skolan kring sex- och samlevnad. De rekryterades via ungdomsmottagningar. Individuella- par- och gruppintervjuer gjordes med 26 tonåringar (16–19 år). Dessa ungdomar kom från en rad olika gymnasieskolor för att fånga ungdomar med olika bakgrund och erfarenhet. En skola låg i en liten ort ute på landsbygden, en skola var en liten friskola, i en liten stad med teoretiska program, en skola låg i en stad och var stor med både teoretiska och yrkesförberedande program
24 olika personer (lärare, skolsköterskor och kuratorer) som arbetade med hälsa i skolor och ungdomsmottagningar deltog i fokusgruppintervjuer. Det var sex olika intervjugrupper med 3-7 deltagare i varje grupp.
Unis kom fram till följande i sin studie vad det gällde ungdomarna:
De hade hög självkänsla
De ville ha mer kunskap om sex och samlevnad
De hade uppvisade låg nivå vad det gällde sexuella riskbeteenden
Riskbeteende som fanns var inkonsekvent kondomanvändning
De ville lära om sexualitet och relationer (värderingar och praktiska färdigheter) i realation till sin mognad
I takt med sin sexuella mognad uppstod ändrade behov av kunskap.
Personal ansåg att:
De nådde ut till ungdomarna utifrån kompetens och tillförlitliga relationer
Det var viktigt att hålla sig uppdaterade
Det var viktigt att nå sårbara grupper
De ansåg att alla inom hälso-och sjukvård skulle inkludera frågor kring sexualitet när de mötte tonåringar.
Unis drog slutsatsen att tonåringars behov av kunskap och stöd förändras i takt med deras erfarenhet. Insatser kring sexuell hälsa måste följa tonåringarnas ålder och mognad. Unis anser att det är viktiga med arbete kring sex och samlevnad med unga människor är att stärka det hälsosamma och att målet är sexuell hälsa och välbefinnande.
Källor:
Studien i korthet: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1463834&dswid=-4846
Fullständig studie: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1463834/FULLTEXT02.pdf
Kort artikel på forskning.se https://www.forskning.se/2020/11/05/tonaringar-vill-ha-mer-kunskap-om-sex-och-samlevnad/