Det finns många olika faktorer som kan bidra till om elever/studenter lyckas eller inte. Viktiga faktorer är:
Hur elever/studenter antecknar https://digest.bps.org.uk/2019/04/04/what-do-todays-students-get-right-and-wrong-in-how-they-take-lecture-notes/
Hur elever/studenter repeterar materialet https://digest.bps.org.uk/2020/03/10/these-two-revision-strategies-can-prepare-you-for-an-exam-much-better-than-just-restudying-your-notes/
Hur mycket elever/studenter sover https://digest.bps.org.uk/2016/11/10/for-faster-learning-and-longer-retention-interleave-study-sessions-with-sleep/
Om eleverna/studenterna tror på sin egen förmåga (fixed or growth mindset()
I en ny studie som publicerats i ”The Journal of Experimental Psychology” visar det sig att en annan viktig faktor är om eleverna/studenterna tror att deras lärare tror på deras förmåga att förändras och utvecklas. Eleverna/studenternas som har denna uppfattning om lärarens tro på dem kommer även att tycka att lektionerna är roligare säger forskaren som gjort studien (Katherine Muenks från Texas universitetet). Studien bestod av två experiment och två fältstudier. Studenterna studerade STEM (science, technology, engineering och mathematics) vid universitet i USA.
I det första experimentet i studien delades studenterna (252 stycken) redan första dagen på en kurs in i tre olika grupper och fick se en video med en lärare. I de tre olika filmerna sa lärare olika saker till de tre grupperna:
Antingen har du förmågan att klara kursen eller inte
Proven på kursen är utformade så att du kommer att förbättra din förmåga att klara kursen
Läraren på filmen uttryckte inget om elevernas nuvarande eller kommande förmåga.
De studenter som fick höra att budskap två (vilket innebar att läraren trodde att eleverna/studenterna kunde utveckla/lära sig) tyckte att kursen var roligare och förväntade sig att lyckas bättre än de som var i grupp ett och tre.
I det andra experimentet upprepade forskarna upplägget ovan med 224 studenter men undersökte även om de tvivlade på sin egen förmåga och i vilken utsträckning de hoppade av kursen. De som fick höra budskap två (growth mindset) trodde på sin egen förmåga i högre utsträckning än de två andra grupperna. De hoppade även av kursen i mindre utsträckning.
I en tredje del av studien frågade man studenterna (291 stycken) vid tre olika universitet hur de upplevde sin lärares mindset, sitt egen mindset och forskarna kontrollerade även studenternas resultat. De fick också frågor kring sitt engagemang, Svaren på frågorna korrelerades med vilken av de tre grupper de hade varit i under experiment ett och två.
De studenter som upplevde att deras lärare haft en fixed mindset (grupp ett) upplevde att kursen var tråkig, de tvivlade på sin egen förmåga, och upplevde fler negativa känslor kring kursen i jämförelse med grupp två.
I en sista longitudinell studie med 902 studenter upprepades alla studierna ovan. De ställde även frågor kring engagemang på kursen. Forskarna kom fram till att studenterna som hade haft en lärare som uttryckte fixed mindset struntade att gå på föreläsningar i högre utsträckning än de som hade en lärare som de uppfattade trodde att de kunde utvecklas (growth mindset). Studenterna upplevde också lägre delaktighet på kursen.
Slutsatsen från alla fyra delarna av studien var att de som upplevde att deras lärare hade en fixed mindset (att elevernas resultat beror på elevernas förmåga som i stort sett är oföränderlig):
Kände sig mindre delaktiga
Tvivlade på sin egen förmåga
Upplevde fler negativa känslor
Dessa elever kom i högre utsträckning att:
Vara mindre delaktiga
Vara mindre närvarande
Visa mindre intresse för utbildningen
Fick lägre betyg
Hoppade av utbildningen i större utsträckning
Andra studier visar att studenter som är den första generationen i sin familj att gå på universitet och kvinnor i högre utsträckning tvivlar på sin förmåga speciellt på kurser i teknologi, matematik och naturvetenskapliga ämnen. Dessa elever/studenter kan bli hjälpta av en lärare som visar att de tror att studenterna kan utvecklas (growth mindset).
Om en lärare visar att de tror på sina elevers förmåga d.v.s. tror att de kan utvecklas kommer att leda till högre motivation, bättre engagemang och resultat hos eleverna.
Källor:
https://psycnet.apa.org/record/2020-30956-001