POW (51:1) Barnens skärmtid under pandemin (Wiley Online Library, 17 december, 2021)

Under pandemiåret 2020 spelade 4–6 åringar 3,5 timmar/vecka. De videosamtalade 1 timme/vecka och de tittade på TV 11 timmar/vecka!

Anette Sundqvist (biträdande professor vid baby- och barnlabbet vid Linköpings universitet) studerar hur barns utveckling påverkas av digitala medier. I en av hennes studier deltog 240 föräldrar till barn i åldern 4–6 år (försökspersonerna.) Syftet var att studera barnens skärmvanor under pandemiåret 2020.

Resultat: Föräldrarna bedömde att barnens tid framför digitala medier ökade under pandemiåret 2020.

·      Spelande: i genomsnitt spelade barnen 3,5 timmar i veckan, vilket är tre gånger mer än före pandemin.

·      Videosamtal: i genomsnitt en timmes samtalstid i veckan, vilket var en ökning med 77 procent

·      TV: spenderade i genomsnitt nästan 11 timmar i veckan, vilket var en ökning med nästan 40 %

Studien visade även att barn spelade digitala spel i ensamhet (två av tre föräldrar deltog inte i barnens spelade), vilket kan medföra att barnen inte stöttar eventuell inlärning. Däremot så deltog tre av fem föräldrar ofta eller alltid i tv-tittandet och förklarade vad som hände i programmet eller påpekade när tv-karaktärernas beteende inte var bra.

Anette Sundqvist påtalar att tidigare studier har visat att digitala medier kan påverka små barns beteende, språk och minne på ett negativt sätt. Men studier visar även att detta kan vägas upp om föräldrarna deltar i barnens aktivitet framför skärmen.

2021 visade Anette Sundqvist i en studie att det påverkar barnen att föräldrarna håller på med sin telefon när de samspelar med sina barn. När föräldrar i sitt samspel med barn ägnar sig åt skärmaktiviteter så signalerar de att de inte är uppmärksamma på barnen eller intresserade av vad de gör. Föräldrarna är inte heller alltid tillgängliga för att sätta ord på vad barnet försöker lära sig om världen, eller för att tolka och bekräfta dess känslor. Vilket kan påverka barnens språkliga utveckling och beteende,

Källor:

Originalstudier:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apa.16090?__cf_chl_jschl_tk__=0wpHa3MbYSkQYTHyTg5IToMbi4M.falWBVEndEijrAE-1641544887-0-gaNycGzNDH0

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.569920/full

 Är du lärare i psykologi?

Studierna är lämpliga att ta upp i psykologi 2a (utvecklingspsykologi).

I läroboken ”Tankar, känslor och beteende, psykologi 2a och 2b” finns ett avsnitt som heter ”Psykologi och förändringar i samhället – Den digitala världen”. Studierna är lämpliga även i detta moment.

POW (52:1) Avslutar året med: när blir vi vuxna? (IFLScience.com, 25 december, 2021)

POW (50:1) Varför väljer inte flickor naturvetenskapliga utbildningar? (Journal of Education, 17 december, 2021)