Flickor presterar bättre än pojkar i matematik. Varför väljer de då inte utbildningar inom naturvetenskap, teknik och matematik? Länge har vi vetat att flickor presterar bättre än pojkar inom matematikrelaterade områden, men de väljer fortfarande inte utbildningar inom naturvetenskap, teknik och matematik. De leder ofta till högprestige- och hög inkomstyrken, men trots det väljer de mycket begåvade tjejerna inte dessa områden. Men pojkarna gör det.
Maaike van der Vleuten (forskare i sociologi vid Stockholms universitet) har studerat vilka varför flickor och pojkar väljer olika studieinriktningar.
I studien använde sig Maaike van der Vleuten sig av två omgångar av data från den nederländska delen av enkäten CILS4EU, vilket är en enkätundersökning som görs återkommande i Nederländerna. Studien har följt ungdomar från årskurs 8 till dessa att de är unga vuxna. I Nederländerna väljer man studieinriktning i årskurs 8. Detta val är oerhört betydelsefullt för framtida karriärer.
Ungdomarna besvarar frågor om sin psykiska och fysiska hälsa under när de var 14–15, och 15–16. Föräldrar fyller i en annan enkät. På så sätt kan även familjens egenskaper och bakgrund studeras.
Enkäterna ställde en rad olika frågor och därmed studerades:
Relativ förmåga (matematikkunskap ställs i relation till andra ämnen). Om flickorna är ännu bättre i språk än i matematik är det logiskt att de väljer en språkutbildning i stället. Om matematik är pojkarnas bästa ämne i jämförelse med andra ämnen t.ex. språk är det logiskt att de väljer matematik-, teknik- och naturkunskapsutbildningar.
Valet av studieområde i relation till studieresultat
Resultatet visade stora skillnader mellan könen i detta tidiga utbildningsval. Redan vid 15 års ålder är pojkar mer benägna att välja naturvetenskap och teknik, medan flickor är mer benägna att välja språkorienterade områdena. Ungdomar väljer oftare områden de är jämförelsevis bättre på, där deras relativa förmåga är högre, men det är inte hela förklaringen. Den relativ förmågan är viktig. Är du jämförelsevis bra på matematik väljer du matematiknriktning.
En annan faktor som har stor betydelse för studievalen är familjebakgrunden. Barn från familjer med en högutbildad bakgrund är bättre på matematik. Denna effekt är större för flickor, men den förklarar inte könsskillnaderna i studievalen.
Att svara på vad som ligger bakom skillnaderna mellan pojkars och flickors studieval visade sig inte vara så enkelt. Maaike van der Vleuten tror inte att det finns en enskild anledning till könsskillnaderna. För att förklara de skilda valen krävs det enligt Maaike van der Vleuten ytterligare forskning som kombinerar flera parametrar t.ex. könsnormer, föräldrar, kamrater, syskon mm.
Det viktigaste resultatet av studien är att könsskillnaderna synas väldigt tidigt, vilket belyser behovet av att studera vilka faktorer som formar könsskillnader redan i mycket tidig ålder.
Källa:
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00220574211032344