Det har länge varit känt och accepterat att leka med lego och andra konstruktionsleksaker stimulerar barns kognitiva förmågor. Att leka med dockar har nedvärderats. Men en ny studie visar att rollspelslekar med dockor kan hjälpa barn att utveckla social förmåga, ”theory of mind” (mentalisering) och empati.
I studien ingick 33 pojkar och flickor mellan fyra och åtta år. Studien var upplagt som ett experiment. Barnen fick leka med barbie och ett konstruktivt dataspel (den oberoende variabeln). De fick en uppsättning med barbiedockor och tillbehör att leka med. De fick bära en scanning-hjälm på huvudet och lämnades för att leka spontant samtidigt som de observerades (den beroende variabeln). Vid ett senare tillfälle fick de spela dataspel (både ett hårfrisörspel och ett spel där de skulle bygga en stad med karaktärer.
När de jämförde observationen av barnen när de lekte med de olika leksakerna fann forskarna att barnen pratade mer högt om andras tankar och känslor när de lekte med Barbie än med dataspelet. De tilltalade dockorna i andra person (vilket tolkas som att de tänkte på andras tankar och känslor) medan när de spelade dataspel talade de i tredje person. Det fanns ingen skillnad mellan pojkar och flickor.
De fann också att olika delar av barnens hjärnor var aktiva när de lekte de två olika lekarna. När de lekte med Barbie var en del av hjärnan (superior temporal sulucus, en del av temporalloben) aktiv som är förknippas med social och emotionell förmåga.
Forskarna tror att rollspels lekandet med Barbie kan påverka barnen senare i livet och leda till högre grad av sociala och emotionella förmågor. De tror även att dessa förmågor kan uppnås även vid lek med andra dockor och gosedjur.
Källkritik: studien finansierades av Barbie.
Källor:
Originalstudien:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/desc.13163
Är du lärare i psykologi:
Studien är lämplig att ta upp i momentet ”Utvecklingspsykologi” i kursen 2a.