Hur lär vi oss på bästa sätt utan mobil och dator?

Regeringen tillsätter nu en utredning för att skapa studiero och trygghet i skolan. Idag kan rektorer och lärare förbjuda mobiltelefonen under lektionstid. Anna Ekström på skolverket vill nu gå längre och menar att utgångspunkten ska vara att mobiltelefoner inte hör hemma på lektionerna. Ekström hänvisar till att 70 % av gymnasielärarna säger att de dagligen störs av mobiltelefonerna.

Utifrån att ha läst ”Skärmhjärnan” av Anders Hansen och ”Distraherad: Hjärnan, skärmen och krafterna bakom” av Sissela Nutley och tagit del av forskning har jag bestämt mig att från och med nästa läsår blir det inte heller någon dator på mina lektioner när eleverna ska anteckna:

https://www.youtube.com/watch?v=pu0PSZ_EwII&fbclid=IwAR3fsCYgETrKDhiv1X-iusLob84SxbwGrezS8WtbUBDIB8kiUzz2yKffKdo

Jag har också inspirerats av ett antal studier, här är ett par:

https://cpb-us-w2.wpmucdn.com/sites.udel.edu/dist/6/132/files/2010/11/Psychological-Science-2014-Mueller-0956797614524581-1u0h0yu.pdf

https://psycnet.apa.org/record/2012-27380-001

 https://web.colby.edu/cogblog/2013/04/07/note-taking-with-computers-exploring-alternative-strategies-for-improved-recall

https://www.winona.edu/psychology/media/friedlaptopfinal.pdf

Forskningen visar på olika slutsatser kring om det är bra eller dåligt att anteckna på dator. Det verkar som om det beror på hur man antecknar på datorn och hur man antecknar förhand. Det beror även på vad för sorts inlärning som ska ske och vad för sorts bedömning som ska ske. Det spelar ingen roll vilket! Jag tror på att anteckna för hand, renskriva (och då även lägga till i anteckningarna från t.ex. läroboken. Renskriva kan ske förhand eller på dator.

Jag vet via forskningen och mina erfarenheter att om elever antecknar på datorn kan de inte motstå att switcha över till sociala medier. Jag vet också att detta switchande och att multitaska (läs gärna Anna Tebelius Bodins böcker) inte är bra för inlärningen. Jag har också märkt att vissa elever samarbetar, så de antecknar varannan gång, ger anteckningar till varandra. Praktiskt för en av eleverna kan göra något helt annat på lektionerna.

Så, ja nästa läsår ska det antecknas förhand. Däremot kommer datorn att få användas för att göra en gemensam ordbok med termer, minneskort, presentationer, dela uppsatser med varandra osv.

Vad det gäller inlärning har jag inspirerats mycket av Anna Tebelius Bodins böcker (t.ex. ”Vad varje pedagog behöver veta – om hjärnan, inlärning och motivation”) och hennes föreläsningar. Här är ett kort klipp:

https://youtu.be/0ZIxS-aHbFk

 Jag brukar uppmuntra elever att:

  • Skapa en förförståelse genom att läsa material (oftast läroboken) före lektionen

  • Anteckna på lektionerna

  • Läsa i boken igen – arbete med texten, stryk under, anteckna i marginalen

  • Renskriva anteckningarna och komplettera anteckningarna

  • Läs anteckningarna – arbeta med dessa (stryk under – använd olika färger).

  • Testa sig själv genom minneskort och frågor.

  • Återkomma till anteckningarna och lägga till saker i marginalen allt eftersom man lär sig mer.

Studier idag säger att mina strategier ovan inte är tillräckliga för att skapa långtidsminnen som du kan plocka fram när de behövs (vid t.ex. bedömningstillfället). Mina punkter ovan är enligt forskaren Dr Carolina Kuepper-Tetzel ”för lätta och det krävs ingen direkt ansträngning… och därför leder de inte till långtidskunskap.”

 För att skapa långtidskunskap finns ytterligare bra strategier:

  • Testa kunskapen innan genomgång– om man inser att man kan lite eller inget blir man triggad att lära mer. Då kommer att anstränga sig mer. I en studie lärde sig elever mer när de blev testade innan de läste en uppsats om synens neurologi än de som fick längre tid på sig att läsa texten. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fa0016496

  •  Att försöka lära andra ämnet ger djupare kunskaper.

  • Även att själv producera frågor ger djupare förståelse än att arbeta med instuderingsfrågor. (Professor Mirjam Ebersbach). https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/acp.3639?af=R

  • Att inte spendera för lång tid med ett och samma ämnen utan att byta ämne eller vilken färdighet man ska lära är bra.

  • Likaså att byta miljö. I en studie lärde sig försökspersonerna mer genom att byta rum när de studerade .

  • Att ta paus och träna fysiskt

  • Att ta paus och vila är bra för inlärningen.

  • Och så naturligtvis sömn…

Det finns alltså mycket att tänka på för att förbättra studieteknik och skapa en djup inlärning och därmed långtidskunskap. Det handlar alltså inte bara om studiero och mobilen. 

 

 

“Tänk på verben i kunskapskraven ” Åsa Hirsch föreläsning Skolporten 2020-02-06

Hur får vi eleverna att bli kritiska tänkare: