I en studie från Stockholms universitet har man visat att det finns ett samband mellan psykiska problem i högstadiet och NEET (”Not in Employment, Education or Training) senare i livet.
Ett stort antal unga vuxna befinner sig i NEET, vilket betyder att de är ”utestängda” från samhället. Forskarnas syfte i en studie var att undersöka sambandet mellan NEET och psykiska problem tidigare i livet.
Försökspersonerna var 4452 svenska ungdomar (51% tjejer).
Metod: enkät och insamlandet av data
Procedur: Forskarna samlade in information om psykiska problem vid 14-15 års ålder, betyg från när de var 15-16 år, om de hade fullföljt en gymnasieutbildning vid 20-21 års ålder och NEET-status vid 21-22 års ålder.
Resultat: de som upplevde psykiska problem i högstadiet hade större risk att varken vara i arbete eller utbildning som unga vuxna, vilket innebär ett utanförskap. Det var olika sorters psykiska problem för män och kvinnor.
De psykiska problemen kunde också kopplas till sämre betyg i högstadiet och att de inte gått klart en gymnasieutbildning när de var 21 år. För kvinnorna var de stora problemen oro och depression (känslomässiga problem) medan för männen var det snatteri och skolkning (beteende problem). En NEET-status för männen berodde till stor del på ofullständigt gymnasium och för kvinnorna låga betyg.
Sammanfattningen av studien är att psykiska problem under tonåren kan få långgående konsekvenser senare i livet och försvåra deltagandet i utbildning och på arbetsmarknaden.
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=8ndlW3LsHLY