Det har gjorts studier som visar att en viss sorts musik skulle vara bra vid inlärning, den så kallade Mozart effekten. Men fler och fler studier visar att det inte är så, bl.a. en studie från Gävle.
Så här gjordes studien av John Marsh, forskare i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle:
Syfte: undersöka bakgrundsmusikens inverkan på möjligheten att lösa problem som kräver kreativitet. Forskningsmetoden de använde var experiment med olika typer av ljudbakgrund (= den oberoende variabeln)
1. Utländsk musik med okänd text (30 försökspersoner)
2. Instrumental musik utan text (18 försökspersoner)
3. Musik med bekant text (36 försökspersoner)
4. Kontrollgrupp utan musik i olika miljöer (t.ex. bibliotek)
Försökspersonerna var mellan 19-54 år och fanns på ett universitet i England.
Försökspersonerna fick olika kreativa uppgifter t.ex. att hitta den gemensamma nämnaren för tre olika ord (resultatet på dessa uppgifter var den beroende variabeln). De fick också frågor kring musiken.
Resultatet: i alla experimenten presterade deltagarna sämre med bakgrundsmusik jämfört med tyst miljö. Detta resultat oavsett om musiken bidrog till ett positivt humör, gillades av försökspersonerna eller om de vanligtvis studerade med musik. Forskarna fann ingen skillnad om den tysta miljön var helt tyst eller i t.ex. ett bibliotek.
John Marsh förklarar resultatet med hur hjärnan fungerar. Hjärnan aktiv med att registrera de olika ljuden i musiken. Då blir det lite svårare för hjärnan att sortera och minnas annan information samtidigt. Är det dessutom en låt som vi kan blir det lätt bli så att hjärnan börjar sjunga med, vilket gör det en svårare för hjärnan att fokusera och klara av uppgiften. Att fokusera på ljuden eller sjunga med görs omedvetet i hjärnan. Texterna i musiken kan ”fånga” vår inre röst och då kan vi inte bearbeta och minnas information, vilket behövs för att vara kreativ.
Källa: https://www.forskning.se/2021/12/02/darfor-distraherar-musiken-dig/
Är du lärare i psykologi? Studien är viktig när du går igenom studieteknik med dina elever.