POW (49:1) Sociala medier och ungas hälsa (Sydsvenskan 6 december 2021)

Sedan 2005 har Statens mediaråd studerat ungdomars medievanor och deras attityder kring medier. Studien är Sveriges största statistiska undersökning barn och ungas medievanor.

2021 gjordes en specialversion med frågor kring media och coronapandemin. Vad det gäller kopplingen mellan socialmedier och kroppsuppfattning ingår 18 andra internationella studier.

En av forskarna i studien är Sissela Nutley (hjärnforskare på Karolinska institutet i Stockholm).

Studien består av två enkäter som skickade ut till 2000 barn (9-12 år) och 2999 ungdomar (13-18 år), vilka utgör försökspersonerna.  Urvalet av barn och ungdomar är slumpmässigt gjort via vårt befolkningsregister. 54 % av de 18-åriga flickorna ägnar mer än tre timmar per dag åt social medier (framför allt instagram, snapshat och tiktok). Siffran för flickor mellan 14-17 år är 40%.

Studien visar att flödet av idealkroppar i sociala medier gör att barns och ungdomars psykiska hälsa försämras. Ungdomarna idag är medvetna och kritiska. De förstår att bilderna i sociala medier är manipulerade, men de påverkas ändå. Både pojkarna och flickorna är missnöjda med sin kropp och lider av psykisk ohälsa. Flickor i högre grad än pojkar, eftersom de tillbringar mer tid på sociala medier än pojkarna.

Delen med frågor kring pandemins distansundervisning ger vid handen att eleverna oroat sig mindre över hur de ser ut på sociala medier under distansundervisningen. När de inte ska träffa andra i verkliga livet lägger sig oron lite grann.

Källor

https://www.sydsvenskan.se/2021-12-06/flodet-av-bilder-med-skeva-skonhetsideal-hotar-ungas-halsa

Statens mediaråd https://www.statensmedierad.se/rapporter-och-analyser/material-rapporter-och-analyser/ungar--medier-2021

Är du lärare i psykologi? Studien passar i momentet ”Tillämpningsområden inom psykologin i relation till förändringar i samhället.”. I läroboken ”Tankar, känslor och beteende, psykologi 2a” är ett tillämpningsområde cyperpsykologi och de förändringar som sociala medier innebär.

POW (50:1) Varför väljer inte flickor naturvetenskapliga utbildningar? (Journal of Education, 17 december, 2021)

POW (48:1) Ta av lurarna om du ska vara kreativ (forskning.se, 2 december, 2021